Mat och intryck från en skrivande kock

i Finland,Matindustrin,Matpolitik,Medveten konsument,Tankar och händelser

En dröm om matbutiker som tar sitt ansvar

27 Nov , 2018, 08.41 mittismeten

 

Igår, efter att ha redigerat de sista recepten till kokboken, tog jag och Anna the Chef” en kaffe. Vi började diskutera vad vi vill säga med boken och snart satt vi och drömde om hur matbutiker skulle se ut om vi fick bestämma. Eftersom vi är gröna fantaster kom vi inte längre in än till grönsaks- och fruktavdelningen i vår påhittade butik, men vi kom på tre grundstenar som drömbutikerna skulle byggas på.

Grundsten nummer 1: Inhemskt
Tänk dig att du tar en matkorg och stegar mot grönsaks- och fruktavdelningen. Det är augusti så där finns massor att välja mellan. Vid första ögonkastet avviker inget från den verklighet som råder i de matbutiker vi känner i dag.

Du går närmare frukterna och grönsakerna för och läser deras etiketter. Ursprungsland: Finland. Frukt efter frukt och grönsak efter grönsak. För varifrån skulle de annars komma? Våra jordbrukare kan ju under sommarmånaderna odla så gott som vad som helst. Och för det får de också betalt enligt rättvis prissättning.

Grundsten nummer 2: Hållbar ekologi
Du plockar dina frukter och grönsaker i påsar som du tar med dig till butiken om och om igen. Om du glömt dem hemma plockar du åt dig en papperspåse som sedan kan användas till att samla bioskräp.

Gifter har nämligen aldrig rört grönsakerna och frukterna som åker i vår köpkorg,och vi tackar naturen för de rena varorna genom att inte sprida skräp som skadar den i många år framåt. Alla förstår att vi lever i ett kretslopp och ekologiskt är ekonomiskt gynnsamt för konsumenter, producenter och handel.

Grundsten nummer 3: Säsong
Det blir höst och bladen på träden utanför matbutiken faller sakta men säkert mot marken. Hela sommaren har du frossat i söta tomater och krispiga sallader men nu har de bytts ut mot nya grönsaker och frukter.

Det är spännande att gå in i butiken för där finns alltid det godaste som säsongen har att erbjuda. Höstens smaker kanske inte liknar sommarens men de är lika intensiva eftersom det är naturens krafter som skapat dem. De smaker som vi saknar får vi som tur från länder med annat klimat än oss. De säljer åt oss vad säsongen gett dem, men endast under hållbara transporter. Ekologiska produkter måste vi inte fråga efter, eftersom de nu är en självklarhet.

Utopia – framtidens matkedja

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *